نرمافزار طراحی الگوهای آتشباری در معادن روباز با هدف بهینهسازی آتشباری این معادن به همت متخصصان كشورمان طراحی شد
این نرم افزار توانایی طراحی الگوهای آتشباری (برای انواع توده سنگ و انواع مواد منفجره با در نظر گرفتن انواع شرایط كاری) به روش تئوری انتقال انرژی و روشهای تجربی را دارد و در تعیین طراحی پارامترهای آتشباری نظیر امپدانس ماده منفجره، امپدانس سنگ، ضریب امپدانس، ضریب جفت شدگی، سطح ویژه توده خرد شده، فشار انفجار، بار سنگ، فاصله چالها جناحی، خرج ویژه، متوسط خردشدگی، حفاری ویژه، وزن و طول خرج میان چال، وزن و طول خرج ته چال، طول گل گذاری، اضافه چالزنی و وزن و تعداد پرایمر مورد استفاده قرار میگیرد.
نرمافزار مورد نظر به نام «O.Mine.Blast2.1» به زبان ویژوال بیسیك با 135 فرم (صفحه) طراحی و 14 هزار خط كد (خصوصیات برنامه 30 هزار خط است) نوشته شده است.
این نرمافزار به حجم 10 مگا بایت و حاصل سه سال تحقیق و 1700 ساعت كار رایانهای است.
در طراحی نرم افزار سعی بر آن بوده كه كاربر قدرت انتخاب حالتهای مختلف طراحی و شرایط كاری مربوط به خود را داشه باشد.
در حین استفاده از نرمافزار تمام نتایج محاسبات، با پارامترهای مربوطه، كنترل و پیغام مناسب و راهنماییهای لازم به كاربر داده میشود.
بانك اطلاعاتی این نرمافزار «Access» بوده و از نرمافزار Word و Excel, powerpoint و AutoCAD نیز در طراحی و تهیه خروجیهای این برنامه استفاده شده است.
به گزارش ایسنا، طراحی بهینه الگوهای آتشباری علاوه بر به حداقل رساندن هزینههای چالزنی و آتشباری میتواند كاهش زمان و هزینههای مراحل بعدی فرآیند تولید نظیر بارگیری، باربری، خردایش، و سایر پارامترهای علمیاتی حتی تغییر ظرفیت تولید معدن را موجب شود.
همچنین استفاده از الگوی بهینه میتواند از وارد آمدن آسیب و زیانهای حاصل از انفجار به محیط اطراف جلوگیری كند.به زعم طراحان این نرمافزار، با توجه به تعدد مدلهای ارایه شده توسط متخصصان و همچنین یكسان نبودن مشخصات توده سنگ (و یا نوع ماده منفجره)، طرح اولیه آتشباری باید نزدیكترین طرح ممكن به طرح بهینه پیشنهادی باشد و با تحلیل نتایج بتوان به نحو مطلوب به طرح بهینه رسید.
همچنین با تغییر شرایط محیطی و اجرایی و یا اقتصادی، ضروری است كه طراحی بر مبنای نتایج موجود انجام شود.
برای بررسی حالتهای مختلف طراحی و مقایسه نتایج و كنترل آنها و همچنین افزایش دقت و سرعت، به خدمت گرفتن رایانه، امری ضروری است.
رایانه در طراحیهای مهندسی به طور گستردهای به كار میرود و طراحیهای مربوط به معادن نیز در این رده قرار میگیرد.
گفتنی است، طرح تهیه نرمافزار طراحی الگوهای آتشباری در معادن روباز به سفارش طرح تحقیقاتی، صنعتی، آموزشی و اطلاعرسانی وزارت صنایع و به همت مهندس مهدی یاوری، مهندس محمدرضا حدادی، دكتر جمال رستمی و مهندس علی عمران عبدا... پور اجرا شده است.

آرايش چال هاي انفجاري
آرايش چال هاي انفجاري و تناژ سنگ در هر چال تا بع شرايط زير مي باشد:
1-پهنا ي پله كه در تعيين تعداد رديف چال ها تا ثير خوا هد گذاشت ، هر چه پهناي پله زيادتر باشد تعداد رديف چال ها زياد تر و بالعكس خواهد بود.
2- نوع ماشين بارگيري و اندازه ان كه در تعيين ارتفاع پله و چال هاي انفجاري موثر خواهد بود .
3-نوع سنگ ، هر چه سنگ سخت تر باشد، فواصل چال ها كمتر انتخاب خواهند شد تا انفجار از كيفيت مطلوبتري برخوردار باشد.
4- نوع سيستم حمل و توانايي ماشين در پذيرش و حمل قطعه سنگ هاي منفجر شده ( ما كزيموم اندازه سنگ ها كه اسكر يپر مي تواند برداشت و حمل نمايد نبايد از 24 اينچ بيشتر باشد ).
5- پايداري شيب پله و معدن كه در اندازه دريل ، فواصل چال و ميزان مصر ف مواد منفجره در هر چال تاثير خواهد گذاشت.
6- خصوصيات فيزيكي و شيميايي مواد منفجره هزينه ان
7- ابعاد فيزيكي عمليات استخراج معدن
ارزيابي و شنا خت از پارا متر هاي فوق الذكر منجر به تعيين ارايش چال ها و تناژ سنگ در هر چال خواهد شد.

نظامنامه ستاد امداد و نجات معدني كشور
اين نظامنامه در 7 ماده در جلسه مورخ 83/9/5شوراي مركزي سازمان نظام مهندسي معدن جهت پيشنهاد به وزارت صنايع و معادن تصويب شده و پس از تأييد وزير صنايع و معادن ، مفاد آن و دستورالعملهاي اجرايي مربوط ، توسط بخشها و سازمانهاي تابعه و وابسته به وزارت صنايع و معادن ، سازمان نظام مهندسي معدن و كليه واحدهاي عمليات معدني ، اعم از دولتي و غيردولتي ، لازمالاجرا است . مفاهيم بكار رفته در اين نظامنامه ، طبق قانون نظام مهندسي معدن و آييننامه اجرايي آن است . 1 – مقدمه طبق آييننامه حفاظت و ايمني معادن ، تشكيل گروههاي امداد و نجات در پارهاي از معادن ضروري است . براساس بند 11 از ماده 66 آييننامه اجرايي قانون نظام مهندسي معدن به منظور امدادرساني به معادني كه داراي گروه امداد و نجات نيستند يا بهعلت وسعت حادثه گروهها و تجهيزات معدن تكافو نمينمايد ، ستاد امداد و نجات معدني كشور ، بصورت تشكيلات زنجيرهاي بهم پيوسته ايجاد مي شود

ادامه مطلب
دستورالعمل تعیین ظرفیت اشتغال دارندگان پروانه اشتغال در سازمان نظام مهندسی معدن
بر اساس ماده 13 از آييننامه اجرايي قانون نظام مهندسي معدن، ظرفيت اشتغال دارندگان پروانه اشتغال اشتخاص حقيقي در حرفههاي مهندسي معدن توسط سازمان نظام مهندسي معدن تهيه و پيشنهاد شده و در تاريخ 29/9/84 به تأييد "شوراي بررسي و تأييد مباني قيمتگذاري خدمات مهندسي" رسيده و با تصويب وزارت صنايع و معادن بهمورد اجرا گذاشته ميشود . اين دستورالعمل هر 2 سال يكبار قابل تجديد نظر است . تعاريف و معاني عبارات و واژههاي بكار رفته در اين دستورالعمل، مطابق آييننامه اجرايي قانون نظام مهندسي معدن است . 1 – عدد پايه : چون اساس تعيين قيمتها برحسب سال متغير است، جهت سهولت اعمال تغييرات در سالهاي مختلف، عاملي بهعنوان عدد پايه (P) درنظر گرفته ميشود و كليه قيمتها با ضريبي نسبت به عدد پايه مشخص ميشود . مقدار ريالي عدد پايه (P) قبل از پايان هر سال توسط شوراي مركزي سازمان نظام مهندسي معدن، تعيين و ابلاغ ميشود و مبناي محاسبه قيمتها در سال بعد قرار ميگيرد . 2 – ظرفيت اشتغال سالانه : دارندگان پروانه اشتغال ميتوانند در هر سال يك يا چند كار با مجموع حقالزحمه سالانه معادل سقف تعيين شده در اين دستورالعمل قبول كنند . در محاسبات ظرفيت اشتغال فقط قيمتهاي پايه خدمات مهندسي مورد نظر قرار ميگيرد و ضرايب متعلقه و اضافات و كسور تأثيري برآن ندارند . مقدار آن براي پايههاي مختلف بهقرار زير است : § پايه ارشد 1520p § پايه يك 960p § پايه دو 600p § پايه سه 350p 3 – موارد عمومي : - چنانچه كاري بیش از یک سال تداوم داشته باشد، مقدار كار انجامشده در هر سال، از ظرفيت اشتغال مربوط به آن سال كسر ميشود . - چنانچه فردي از ظرفيت اشتغال سالانه خود بطور كامل استفاده نكند، 25 درصد ظرفيت باقيمانده قابل انتقال به سال بعد است كه پس از تكميل ظرفيت آن سال قابل استفاده بوده ولي فقط براي همان سال است و به سالهاي بعد منتقل نميشود . - از سن 60 سالگی به بعد ظرفیت اشتغال سالانه, بهتدریج و بهترتیب زیر, نسبت به ظرفیت اشتغال در سن 60 سالگی کاهش مییابد: از 60 تا 65 سالگی بهازای هر سال دو درصد. از 65 تا 70 سالگی بهازای هر سال چهار درصد. از 70 تا 75 سالگی بهازای هر سال هشت درصد. - شخصي كه در مؤسسهاي دولتي يا غير دولتي بطور تمام وقت اشتغال داشته باشد، بهازاي هر ماه كار معادل يك نفر ماه حقالزحمه پايه از ظرفيت اشتغال سالانه وي كسر و باقيمانده ظرفيت اشتغال او تعيين ميشود كه طبق مقررات مؤسسه متبوع قابل استفاده خواهد بود . - اعضاي سازمان موظف هستند كه مشخصات كار مورد پذيرش را در اسرع وقت به سازمان استان خود گزارش كنند تا در پرونده آنها ثبت شود . - دارندگان پروانه عمليات در فعاليتهاي معدني موظف هستند قبل از ارجاع كار به دارنده پروانه اشتغال، ضمن استعلام صلاحيت فني وي از سازمان استاني كه عضو آن است، ظرفيت اشتغال باقيمانده شخص را نيز جويا شوند تا كار ارجاعي از ظرفيت وي تجاوز نكند . مراقبت بر حسن انجام اين امر برعهده سازمان صنايع و معادن استان است .

دستورالعمل هاو بخشنامه های معدن
دستور العمل طرح اکتشافى مواد معدنى فلزى و غير فلزى :
عمليات طرح اکتشافى براى دريافت پروانه اکتشافى مواد فلزى شامل دو مرحله مى باشد:
الف – مرحله اکتشاف عمومى: اين مرحله شامل موارد ذيل است:
1- تهيه نقشه زمين شناسى 1:20000 و 1:25000 در محدوده پروانه اکتشاف، بنحوى که در اين نقشه، با توجه به مقياس مطالعه، واحدهاى سنگى، زونهاى دگرسانى و سيستم هاى گسلى تفکيک ، و شيب و امتداد لايه ها و گسله ها، محل نمونه ها و گسترش زون کانه سازى،مشخص شده باشند. ضمنا نقشه در حاشيه، داراى راهنماى کامل و برش زمين شناسى باشد.
2- نمونه بردارى از رخنمون ماده معدنى، به روش شيارى يا تکه اى و يا به صورت سيستماتيک و بر حسب ضرورت از طريق حفر ترانشه يا گمانه.
3- انجام آزمايشات شيميايى (جذب اتمى و X.R.F) کانى شناسى X.R.D و مطالعات پتروگرافى و مقاطع صيقلى، بر روى نمونه هاى اخذ شده به تعداد مورد نياز و بر حسب نوع ماده معدني.
4- تعبير و تفسير نتايج به دست آمده و تعيين محدوده يا محدوده هاى مناسب، جهت انجام اکتشافات و مرحله تفصيلي.

ادامه مطلب
ضوابط زيست محيطي فعاليت هاي معدني
ماده 1- اصطلاحات مندرج در اين تصويبنامه داراي معاني ذيل مي باشند:
1-فعاليتهاي معدني: به كليه اقداماتي كه در مراحل اكتشاف، تجهيز، آماده سازي و بهره برداري از محدوده برداشت و كانه آرايي صورت مي گيرد، اطلاق مي گردد.
2-بازسازي و احياء: به مجموعه اي از اقدامات اجرايي كه سبب ترميم آثار تخريبي محدوده معدن از جمله احياء پوشش گياهي بومي منطقه مي گردد ناميده مي شود.
3-كليه تعاريف و طبقه بندي مواد معدني بكار رفته در قانون معادن (موضوع به ترتيب مواد 1 و 3 قانون ) عيناً در اين ضوابط نيز معتبر مي باشد.
4-تعاريف مناطق چهارگانه تحت مديريت سازمان محيط زيست همان است كه در آيين نامه اجرايي موضوع تبصره بند (3) ذيل ماده (3) قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست- مصوب 1353 – ارايه شده است.
5-سد باطله: مخازن بزرگ مصنوعي و يا طبيعي هستند كه جهت انباشت و نگهداري مواد زايد حاصل از فعاليت هاي معدني مورد استفاده قرار ميگيرد.
6-تعاريف اراضي جنگلي و مراتع مشجر همان است كه در قانون حفاظت و بهره برداري از جنگلها و مراتع كشور- مصوب 1346 – و اصطلاحات بعدي آن ارايه شده است. در صورت تغيير و تفسير در مصاديق، نظر سازمان جنگلها و مراتع ملاك عمل قرار خواهد گرفت.
7-مراكز حساس منظور در اين ضوابط به مراكزي از قبيل سكونتهاي انساني ، درماني، آموزشي، نظامي، منابع آب شرب( سفره هاي زيرزميني، رودخانه ها و سدها) بزرگراه و جاده ترانزيتي و جاده اصلي ، پارك ملي ، تالاب، درياچه، اثر طبيعي ملي ، زيستگاههاي حيات وحش، مناطق و رودخانه هاي حفاظت شده اطلاق مي گردد.
8-محدوده مصوب شهري آخرين محدوده طرح جامع يا هادي مصوب شهر و اصطلاحات مصوب بعدي آنها مي باشد. در مورد شهرهاي فاقد طرح جامع و هادي تا زمان طرح جامع يا هادي ، محدوده خدماتي شهر ملاك خواهد بود.
ماده2- صدور، تجديد و تمديد پروانه هاي اكتشاف از معادن طبقه يك و دو واقع در پارك هاي ملي و آثار طبيعي ملي، تالابهاي موضوع كنوانسيون رامسر ( فوريه 1971) و آن دسته از پناهگاههاي حيات وحش و مناطق حفاظت شده مذكور در بند « الف» موافقتنامه في مابين وزارت صنايع و معادن و سازمان حفاظت محيط زيست (مورخ 21/7/1354) رودخانه هاي حفاظت شده ، معادن روباز (سطحي) در محدوده عرصه هاي جنگلي و مراتع مشجر و نيز داخل محدوده هاي مصوب شهري ممنوع مي باشد.
ماده 3- صدور پروانه اكتشاف و بهره برداري از مواد معدني واقع در پناهگاههاي حيات وحش و مناطق حفاظت شده جديد (بعد از موافقتنامه مورد اشاره در ماده (2) اين ضوابط ) موكول به توافق بين سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت صنايع و معادن و رعايت مفاد قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست – مصوب 1353-انجام ارزيابي زيست محيطي و در چارچوب الگوي ارزيابي زيست محيطي و اين ضوابط مي باشد.
ماده 4- وزارت صنايع و معادن مكلف است در موارد ذيل از سازمان حفاظت محيط زيست استعلام نمايد و سازمان مذكور حداكثر يك ماه ازتاريخ وصول استعلام نظر خود را اعلام نمايد. عدم اعلام نظر به منزله موافقت است:
الف) صدور كليه پروانه هاي اكتشاف
ب) تمديد پروانه بهره برداري معادن داخل مناطق چهارگانه
ج) صدور پروانه بهره برداري براي معادني كه نياز به اكتشاف ندارند.

قانون نظام مهندسي معدن
ماده 1 - تعاريف:
قانون معادن - منظور قانون معادن مصوب 27/2/1377 مجلس شوراي اسلامي است.
نظام مهندسي معدن: عبارت است از مجموعه تشكيلات، سازمان ها، تشكل هاي صنفي، مهندسي، حرفهاي، اشخاص حقيقي و حقوقي و مجموعه قوانين و مقررات، آييننامهها و استانداردها در بخش معدن.
تعاريف عمومي معدن: منظور تعاريفي است كه در قانون معادن شرح داده شده است و در اين قانون عيناً به كار ميرود.
وزارت صنايع و معادن: منظور وزارت صنايع و معادن، ادارات، سازمان ها و مؤسسات تابع آن است.
فعاليتهاي معدني: اين فعاليتها شامل كليه عمليات پي جويي براي يافتن كانسارها و اكتشاف و استخراج معادن و كانه آرايي كانسنگ و فرآوري مواد معدني و متالورژي استخراجي ميشود.
حرفه هاي مهندسي معدن: منظور حرفههاي مهندسي و كارشناسي و كارداني مرتبط با فعاليتهاي معدني است.
ماده 2 - اهداف و وظايف نظام مهندسي معدن عبارتند از:
الف - حفظ و افزايش بهرهوري منابع معدني كه سرمايههاي ملي تجديدناپذير هستند.
ب - تنسيق امور مربوط به مشاغل و حرفههاي فني و مهندسي در فعاليتهاي معدني.
پ - تأمين موجبات رشد و اعتلاي مهندسي معدن در كشور.
ت - ترويج اصول فني و مهندسي معدن در فعاليتهاي معدني.
ث - بالا بردن كيفيت خدمات مهندسي و نظارت بر حسن اجراي خدمات.
ج - ارتقاي دانش فني صاحبان حرفهها در بخش معدن.
چ - وضع مقررات به منظور اطمينان از رعايت اصول ايمني، بهداشت، بهرهدهي مناسب، حفظ محيط زيست، صرفه اقتصادي و نظارت بر اجراي آن.
ح - فراهم ساختن زمينه همكاري ميان وزارت صنايع و معادن و تشكلهاي مهندسي، حرفهاي و صنعتي در بخش معدن.
خ - ايجاد زمينههاي مشاركت صاحبان حرفههاي مهندسي معدن در تهيه و اجراي طرحهاي توسعه و عمراني كشور.
د - ايجاد و تحكيم روابط حرفهاي در سطح ملي و بين المللي و معرفي نمايندگان براي شركت در مجامع علمي و فنی
ماده 3 - براي تأمين مشاركت هرچه بيشتر مهندسان در انتظام امور حرفهاي خود و تحقق اهداف اين قانون در سطح كشور، «سازمان نظام مهندسي معدن» كه از اين پس در اين قانون به اختصار «سازمان» خوانده ميشود و در هر استان يك سازمان به نام «سازمان نظام مهندسي معدن استان» كه از اين پس به اختصار «سازمان استان» ناميده ميشود، طبق شرايط ياد شده در اين قانون و آيين نامه اجرايي آن تأسيس ميشوند.
سازمانهاي ياد شده غيرانتفاعي بوده و تابع قوانين و مقررات حاكم بر مؤسسات غيرانتفاعي ميباشند.
ماده 4 - از تاريخي كه وزارت صنايع و معادن در هر محل حسب مورد اعلام كند. اشتغال اشخاص حقيقي و حقوقي به آن دسته از امور فني در فعاليتهاي معدني كه توسط وزارت ياد شده تعيين ميشود، مستلزم عضويت در سازمان و داشتن صلاحيت حرفهاي است. اين صلاحيت در مورد حرفههاي مهندسي معدن از طريق صدور پروانه اشتغال توسط وزارت صنايع و معادن و در مورد كارگران ماهر از طريق صدور پروانه مهارت فني و حرفهاي توسط وزارت كار و امور اجتماعي احراز ميشود. شرايط و ترتيب صدور، تمديد، ابطال و تغيير مدارك صلاحيت حرفهاي موضوع اين ماده و چگونگي تعيين حدود صلاحيت و ظرفيت اشتغال دارندگان آن در آيين نامه اجرايي اين قانون معين ميشود.
تبصره ـ كليه اشخاص حقيقي و حقوقي غير ايراني جهت انجام خدمات موضوع اين قانون بايد پروانه كار معتبر از وزارت كار و امور اجتماعي و مدارك صلاحيت حرفهاي موقت دريافت دارند. ضوابط اجرايي مربوط طبق آيين نامه اجرايي اين قانون خواهد بود.
فصل دوم – تشكيلات، اركان، وظايف و اختيارات سازمان
ماده 5 - اركان سازمان عبارت است از هر يك از سازمانهاي استان ها، هيأت عمومي سازمان، شوراي مركزي سازمان، رئيس سازمان و شوراي انتظامي نظام مهندسي.
ماده 6 - براي تشكيل سازمان استان وجود حداقل بيست نفر داوطلب عضويت از بين دارندگان مدرك در رشتههاي اصلي شامل مهندسي معدن، مهندسي متالورژي با گرايش استخراجي، زمينشناسي و مهندسي نقشهبرداري ضروري است.
تبصره 1 - داوطلبان عضويت بايد حداقل شش ماه قبل از تقاضاي عضويت در آن استان مقيم بوده و يا متولد آن استان باشد.
تبصره 2 - صاحبان هر يك از حرفههاي مهندسي معدن در بيش از يك سازمان استان نميتوانند عضويت يابند.

چگونگي دريافت پروانه بهره برداري
تعريف :
“ بهره برداري از معادن شامل مجموعه عملياتي است كه بمنظور استخراج و كانه آرايي و بدست آوردن موادمعدني قابل فروش انجام ميگيرد ”
به عبارت ديگر بهره برداري از معادن شامل موارد زيراست .
1- استخراج مستقيم كانه از معدن (مواد معدني يا كانيهاي موجود در ذخيره معدني كه داراي ارزش اقتصادي است را كانه ميگويند )
2- عمليات فيزيكي، شيميايي و فيزيكو شيميايي كه بمنظور جدا کردن قسمتي از مواد باطله از كانه موجود در ذخيره معدني صورت ميگيرد .
3- تفكيك مواد معدني از يكديگر
نكته1 : دربسياري از موارد فيزيكي، شيميايي و فيزيكو شيميايي مورداستفاده در كانه آرايي به تنهائي براي توليد مواد اوليه صنعتي كافي نميباشد و ميبايست بعد ازكانه آرايي، فراوري لازم برروي مواد معدني انجام گيرد .
نكته2 : “ فراوري شامل كليه عملياتي است كه برروي مواد معدني خام يامواد معدني كانه آرايي شده صورت گرفته ودرنتيجه موجب توليد مواد اوليه صنعتي ميشود .” (3) براي انجام فراوري نياز به اخذ مجوزهاي ديگري غيراز مجوزهاي استخراج وكانه آرايي ميباشد . با توجه به موارد فوق موادمعدني استخراج شده از معدن به صورتهاي زير درصنعت استفاده ميشود .
1- موادمعدني مستقيماً پس ازاستخراج به عنوان مواد اوليه درصنعت استفاده ميشود . مانند : خاكهاي صنعتي بدون ناخالصي
2- موادمعدني پس ازاستخراج، كانه آرايي شده و به عنوان مواد اوليه در صنعت استفاده ميشود . مانند : ذغالسنگ
3- موادمعدني پس ازاستخراج و كانه آرايي، قابليت استفاده مستقيم در صنعت رانداشته بلكه ميبايست فراوري برروي ان صورت گيرد . مانند : مس
پروانه بهره برداري و لزوم اخذ آن :
بهره برداري از ذخاير معدني، مستلزم اخذ پروانه بهره برداري ازوزارت صنايع و معادن است . اين پروانه مجوزي است كه توسط وزارت صنايع و معادن براي بهره برداري از معادن درمحدوده اي كه مشخص شده است ، صادر ميگردد .نكته : صدور پروانه بهره برداري از معادن براساس شناسنامه معدن و طرح بهره برداري مصوب وزارت صنايع و معادن انجام ميگيرد . درادامه اين فصل، شناسنامه معدن و طرح بهره برداري به تفصيل شرح داده خواهد شد .
عاملين بهره برداري از معادن :
نتقاضيان بهره برداري پس ازمطالعه مطالب زير ميتوانند تشخيص دهند كه دركدام يك از گروه هاي عاملين بهره برداري قرار دارند . اين تشخيص به متقاضيان كمك ميكند تابتوانند وضعيت خود و افدامهاي لازم بعدي را بشناسند.اين عوامل عبارتند از :الف- اشخاص حقيقيب- اشخاص حقوقي كه شامل موارد ذيل ميگردد:بخش دولتي بخش تعاوني بخش خصوصي
الف- عامليني كه اولويت يكساله دارند
الف- 1- دارنده گواهي كشف :
در صورتي كه متقاضيان بهره برداري از يك معدن بكر، دارنده گواهي كشف آن معدن باشد دراولويت خاص است ودرواقع دارندگان گواهي كشف ميتوانند حداكثر ظرف يكسال پس از صدور گواهي كشف، درخواست خود رابراي اخذ پروانه بهره برداري معدن كشف شده، تسليم وزارت صنايع ومعادن نمايند . عدم تسليم درخواست مزبور در مهلت مقرر موجب سلب حق اولويت ياد شده، ازآنان خواهد شد . به عبارت ديگراگردر مدت يكسال اين متقاضيان درخواست خود راتسليم وزارت و يا سازمان صنايع و معادن ننمايد، اولويتي براي آنان دردادن پروانه بهره برداري قائل نخواهد شد . دراين حالت هزينه هاي اكتشافي مندرج درگواهي كشف، توسط بهره بردار ذخيره معدني مشكوفه به دارنده گواهي مذكور پرداخت ميشود . باتوجه به مطالب فوق محاسبه مبلغ و نحوه پرداخت به صورت زير خواهد بود .چنانچه پروانه بهره برداري معدن به نام شخص ديگري غيراز دارنده گواهي كشف صادر گردد، بهره بردار منتخب موظف به جلب رضايت دارنده گواهي كشف، قبل ازشروع به عمليات بهره برداري باتوجه به هزينه هاي اكتشافي انجام شده ميباشد . دراين حالت اگر بهره بردار منتخب نتواند رضايت دارنده گواهي كشف را ظرف مدت 6 ماه جلب نمايد ، وزارت صنايع و معادن باكسب نظر كارشناس رسمي دادگستري در خصوص موضوع اتخاذ تصميم مينمايد .درصورتي كه دارنده گواهي كشف بخواهد پروانه بهره برداري اخذ نمايد مكلف است ظرف مدت يكسال، به گواهي كشف صادره و مطالعات انجام شده در مورد قابليت استخراج معدن ازلحاظ فني و اقتصادي، درخواست خود رابرابر آئين نامه و دستورالعملهاي وزارت صنايع و معادن براي صدورپروانه بهره برداري به اين وزارت يا سازمانهاي استان مربوطه تسليم كند

تعريف خدمت : بررسي و انجام مراحل قانوني درخواست متقاضيان و صدور مجوز جهت انجام عمليات اكتشافي متناسب با ماده معدني موردنظر
ساير دستگاههاي مرتبط در انجام خدمت : اداره كل منابع طبيعي استان - سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان - اداره كل حفاظت محيط زيست استان
قوانين و مقررات مرتبط با خدمت : مواد دو الي نه آئين نامه اجرايي قانون معادن و ماده 24 قانون معادن
مدت زمان لازم براي انجام خدمت : 5 الي 6 ماه
هزينه هاي مربوط به انجام خدمت : از طرف سازمان هيچگونه مبلغي از متقاضيان صدور پروانه اكتشاف اخذ نمي گردد
فرمهاي مورد نياز براي انجام خدمت :

ادامه مطلب