چکش حفاری (Jack hammer)


چکش حفاری (Jack hammer):

ابتدایی ترین نوع سیستم حفاری ضربه ای می باشند ، (Jack hammer) . که عمدتاً برای حفر چالهای با قطر کم (یک تا دو اینچ) به کار برده می شود . انرژی این ماشین توسط هوای فشرده تامین و معمولاً از آنها جهت حفر چالهای با عمق کم استفاده می شود . چون کلاً جهت چالهایی که با این سیستم حفاری می شوند به سمت پایین است لذا به آنها سینکر (Sinker) نیز می گویند .
طبقه بندی چکشهای حفاری بر حسب وزن آنها است که بین 30 تا 90 پوند متغیراند . اگر چه در موارد نادر چکشهای حفاری برای حفر چالهایی تا عمق 20 فوت به کار گرفته شده اند اما بیشتر از آن برای حفر چالهای تا عمق 10 فوت استفاده می شود .
چکش های حفاری یا پیکورها بیشتر در معادن زیر زمینی و کارهای ساختمانی و حفر چال برای انفجارهای ثانویه مورد استفاده قرار می گیرند

مته های مورد استفاده در سیستم حفاری ضربه ای:

به طور کلی از سه نوع مته در سیستم حفاری ضربه ای استفاده می شود که عبارتند از :
.1. مته اسکنه ای . (Chisel bit)
.2. مته های تقاطعی (Cross bit)
.3. مته دگمه ای (Button bit)
مته های اسکنه ای غالبا در حفاری های معادن زیر زمینی به کار برده می شوند و چالزن هایی از نوع سینکر و یا چکش حفاری دارای این نوع مته هستند ولی برای چالهای با قطر و عمق زیاد مناسب نیستند و معمولاً برای چالهای با قطر کمتر از 3 اینچ استفاده می شود .
باید دانست که تا چند سال گذشته معمولاً مته های چکش های حفاری و یا دریفتر به شکل اسکنه مشابه نوک قلم خط نویسی در انتهای لوله های حفاری به طور یکپارچه ساخته می شد که در واقع غیر قابل جدا شدن و تعویض بودهند . اما در سالهای اخیر به جای این نوع ساختار ، مته ها غالبا به میله حفاری متصل می شوند . حسن این نوع مته ها آن است که به آسانی قابل تعویض اند و در ضمن در اندازه و اشکال مختلف با درجه سختی متفاوت طراحی گردیده اند . جنس این مته ها غالباً فولادی است اما به دلیل خاصیت خراش اندازی بعضی از کانیها و سنگها ، مته های فولادی گاهی به ازای هر اینچ حفاری باید تعویض گردند و چون از نظر اقتصادی و اتلاف وقت جهت عوض کردن این مته ها مشکلاتی در امر حفاری به وجود می اید ، لذا به تدریج برای ساختن این مته به جای فولاد از کربورتنگستن(WC) که مقاومت بیشتری دارد استفاده می شود . بدین جهت برای چالهای بیش از 3 اینچ مته های از این نوع به شکل دیگری توسعه داده شده که عمدتاً شباهت به حرف لاتین «X» دارد و در بعضی موارد نیز به علامت بعلاوه «+» طراحی گردیده اند .
معمولاً از مته های ضربدری جهت سنگهای متراکم و سخت ساخته می شود که در چال شیار های مارپیچی ایجاد می کند .
وزن این مته ها بین حدود 600 گرم تا حدود 8 کیلوگرم متغییر است .


واگن دریل ( Wagon drill):

واگن دریل نوع دیگر از سیستم حفاری ضربه ای است که چالزن از طریق تسمه ها به دکل نصب گردیده و به صورت خشاب وار بر روی دکل بالا و پایین می شود و مجموعه چالزن و دکل بر روی ارابه دو یا سه چرخ لاستیکی سوار گردیده اند که به همین دلیل به آن واگن دریل می گویند .
واگن دریل با زوایای مختلف می تواند چال حفر کند که در مجموع چال با واگن دریل
در مقایسه با انواع چکش های حفاری در شرایط یکسان از نظر سنگ با سهولت و کیفیت بهتری انجام می گیرد . از واگن دریل برای حفر چالهایی با عمق 150 فوت و قطر تا 5/4 اینچ برای سنگهای نیمه سخت و سخت استفاده می شود . اما به طور رایج عمق چالهایی که با واگن دریل حفاری می شوند تا 30 فوت است.
به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:,ساعت 20:27 توسط علیرضا رستگار| |
برنامه بهینه سازی تکنولوژی نگهداری
حق امتیاز: موسسه ملی ایمنی و سلامتی کار آمریکا (NIOSH)
نوع: نرم افزار تحلیلگر
نسخه: 2.7
سیستم عامل: ویندوز
کاربران: متصدیان معادن
راهنمای نصب: این فایل، بطور خودکار باز می شود و برنامه نصب را اجرا می کند.


نرم افزاری جهت کمک در اتخاذ تصمیمات مهندسی راجع به انتخاب و نحوه قراردهی سیستم های نگهداری سقف گوناگون می باشد. در این نرم افزار بانک داده کاملی از مشخصات نگهداری ها و پروفیل های بارگذاری بدست آمده در آزمایشات عملکرد ایمنی این نگهداری ها در آزمایشگاه های این موسسه (NIOSH) آورده شده است.
معیار طراحی نگهداری در قالب چگالی بار نگهداری مورد نیاز در میزان همگرایی خاص را می توان از چهار گزینه بدست آورد:
1. یک بانک داده از اطلاعات واکنش محاسبه شده زمین از معادن مختلف یا اطلاعات رفتاری زمین که توسط کاربر وارد شده است.
2. تعیین ملزومات بارگذاری بر اساس یک بلوک سقفی جدا شده یا ارتفاع شکست سنگ.
3. معیاری براساس سیستم نگهداری سقف فعلی
4. و معیاری انتخابی که توسط کاربر تعیین شده است.

این نرم افزار با استفاده از این معیارهای طراحی ملزومات نصب برای یک سیستم نگهداری خاص که چگالی بار نگهداری لازمه و کنترل همگرایی را ایجاد خواهد کرد تعیین می نماید. همچنین امکاناتی برای بهینه سازی وجود دارد که می توان کارآمدترین طرح نگهداری برای یک سیستم مشخص شده توسط کاربر را بدست آورد. مقایسه میان سیستم های نگهداری مختلف به سادگی و با استفاده از تحلیل های گرافیکی بر روی پارامترهای نگهداری مربوطه انجام می گیرد.
این نرم افزار می تواند درکی مهندسی جهت اطمینان از ناکافی نبودن طرح نگهداری و نیز بیش از اندازه نبودن مصالح استفاده شده برای نگهداری به کاربر بدهد. سطح ایمنی نگهداری با انطباق مناسب میان عملکرد نگهداری بر شرایط معدن بهبود می یابد در نتیجه امکان ریزش سقف کاهش می یابد.
صدمات ناشی از جابجایی مصالح در ارتباط با ساخت نگهداری منجر به از بین رفتن حدود 5000 روز کاری در سال در معادن زغالسنگ زیرزمینی می شود. این برنامه به تعیین مزایای انواع نگهداری از لحاظ جابجایی مصالح (اینکه کدام یک مصالح سبک تری استفاده می کنند و می توان آن را با کمک تجهیزات مکانیکی نصب کرد) کمک می کند. استفاده از این تکنولوژی های نگهداری می تواند بطور قابل توجهی صدمات ناشی از جابجایی مصالح را کاهش دهد.
می توان از این نرم افزار علاوه بر عملکردهای فوق و محاسبات مربوط به جابجایی مصالح، برای مقایسه هزینه های نصب نگهداری نیز استفاده کرد.
توجه: این نرم افزار دارای بیش از 300 تصویر (با پسوند BMP و در حدود 28 مگابایت) می باشد که در مرکز اطلاعات و مثال های عملکرد نگهداری نشان داده شده است. این تصاویر تنها به مقاصد اطلاعاتی می باشد و بخش های تحلیلگر و مقایسه ای نرم افزار حتی اگر این فایل ها نیز وجود نداشته باشد به درستی کار می کند. بطور پیش فرض این تصاویر در پوشه ای به نام photos قرار دارند. می توانید این پوشه را در مسیری که برنامه را نصب کرده اید و یا در هر مسیر دیگری کپی کنید. پس از اجرای برنامه، مسیر این پوشه را در برنامه مشخص کنید. پنجره مربوط به این کار از طریق منوی file، information center و یا منوی support selection باز می شود.

لینک دریافت فایل>>
به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:,ساعت 20:21 توسط علیرضا رستگار| |

انواع مته ها و معرفی دریفتر

 

الف) مته های مورد نیاز در سیستم حفاری چرخشی (Rotary)

.1. مته های تیغه ای :

این نوع مته ها از دو یا سه یا چهار تیغه تشکیل شده اند . که با فاصله 180 درجه ، 120 درجه و 90 درجه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند . نوع دو تیغه ای آن را دم ماهی نیز می نامند . جنس تغه ها معمولاً از کربور تنگستن است و هرچه طول آنها کمتر باشد بازدهی مته بیشتر خواهد بود و به روی مته ها منافذی تعبیه شده که گل حفاری پس از عبور از این منافذ قطعات خرد شده ته چال یا چاه را به سطح منتقل و باعث تمیز شدن ته چاه می شود .

عمر مته های تیغه ای به دلیل کاربرد در سنگهای نرم معمولا بیش از 1000 فوت خواهد بود و مقدار بار روی مته برای سنگهای سخت بین 1000 تا 2000 پوند به ازای هر اینچ مته است .

.2. مته های چرخشی مخروطی :

مته های چرخشی مخروطی یا غلتکی بر حسب نوع ساختمان آنها به چند زیر گروه تقسیم می شوند این تقسیم بندی اولین بار در سال 1909 توسط هوارد هیوز ارائه شده است .

در بعضی مته های مخروطی شکل نحوه قرار گیری مخروط نسبت به یکدیگر شبیه علامت بعلاوه ، ضربدر یا صلیبی است که به آنها مته های مخروطی شکل تقاطعی می نامند . این نوع مته ها در سنگهای سخت ، بازدهی خوبی دارند .

تعداد مخروط مته می تواند یک ، دو ، سه ، چهار ، پنج یا حتی شش عدد برسد اما رایج ترین آنها مته های مخروطی است .

باید توجه داشت که به دلیل نیاز به حفر چال یا چاه در سنگهای بسیار سخت در سال های اخیر تغییراتی در این نوع مته ها به وجود آمده است . در این مته ها ارتفاع دندانه ها بسیار کم و جنس آنها از کربورتنگستن و سر دندانه ها کاملاً گرد و صاف است و چون شبیه دگمه اند بدان مته های دگمه ای می گویند .

 

.3. مته های تک غلتکی (یک مخروطی)

این نوع مته در سیستم حفاری چرخشی برای سنگهای شکاف دار ، سنگهایی با خاصیت خراش اندازی ، سنگهایی با سختی متوسط و برای طبقات شیبدار کاربرد دارد چون در این وضعیت امکان انحراف چال یا چاه با این نوع مته به کمینه خواهد رسید . شکل مته تقریبا کروی و به روی آن دندانه های نیمه کروی یا V شکل که از آلیاژ سخت تشکیل شده تعبیه شده و برای عبور گل حفاری به ته چاه جهت انتقال قطعات بریده شده ، معمولاً یک سوراخ روی مته ایجاد می شود .

 

دریفتر (Drifter)

دریفترها نوع دیگری از سیستم حفاری ضربه ای که مشابه چکش های حفاری اند اما از آنها سنگین تر اند به نحوی که حمل آنها به کمک حفار امکان پذیر نیست . این نوع چکش ها قادرند در جهات مختلف (افقی ، به سمت پایین ، به سمت بالا) چال حفر کنند . این ماشین برای چالهایی با قطر بین 5/2 تا 6 اینچ و عمق 100 فوت طراحی شده اند . سرعت چالزنی این نوع ماشین برای سنگهای بسیار سخت مثل گرانیت بین 30 تا 60 فوت در ساعت و برای سنگهای رسوبی (سخت) بین 70 تا 150 فوت در ساعت متغیر است . وزن دریفترها بین 75 تا 260 پوند متغیر اند .

این ماشین حفاری عمدتاً در معادن زیر زمینی و حفر تونل مورد استفاده زیاد دارد . هنگامی که از دریفتر برای حفر چالهای افقی یا بالاسر استفاده می شود برای ایجاد تراست یا فشار کافی از سیلندر هیدرولیکی یا پنوماتیکی (هوا یا به طور کلی گاز) استفاده می شود . اما در حفر چالهای با جهت به سمت پایین سنگینی خود ماشین ، تراست مناسب را ایجاد خواهد کرد . انواع جدید این ماشین قادرند تا در هر دقیقه 2000 ضربه به لوله حفاری وارد کنند .

دریفترها همچنین بر حسب قطر چالی که حفاری می کنند به 4 گروه تقسیم می شوند :

.1. دریفترهای سبک که قادرند چالها با قطر تا 3 اینچ حفر کنند .

.2. دریفترهای نیمه سنگین که قادرند چالها با قطر بین 3 تا 5/4 اینچ حفر کنند .

.3. دریفترهای سنگین که قادرند چالها با قطر 4 تا 5 اینچ حفر کنند .

.4. بالاخره دریفترهای بسیار سنگین که قادرند چالها با قطر بین 5 تا 6 اینچ حفر کنند.

 

واگن دریل ( Wagon drill)

واگن دریل نوع دیگر از سیستم حفاری ضربه ای است که چالزن از طریق تسمه ها به دکل نصب گردیده و به صورت خشاب وار بر روی دکل بالا و پایین می شود و مجموعه چالزن و دکل بر روی ارابه دو یا سه چرخ لاستیکی سوار گردیده اند که به همین دلیل به آن واگن دریل می گویند .

واگن دریل با زوایای مختلف می تواند چال حفر کند که در مجموع چال با واگن دریل

در مقایسه با انواع چکش های حفاری در شرایط یکسان از نظر سنگ با سهولت و کیفیت بهتری انجام می گیرد . از واگن دریل برای حفر چالهایی با عمق 150 فوت و قطر تا 5/4 اینچ برای سنگهای نیمه سخت و سخت استفاده می شود . اما به طور رایج عمق چالهایی که با واگن دریل حفاری می شوند تا 30 فوت است .

 

 

چکش حفاری (Jack hammer)

ابتدایی ترین نوع سیستم حفاری ضربه ای می باشند ، (Jack hammer) . که عمدتاً برای حفر چالهای با قطر کم (یک تا دو اینچ) به کار برده می شود . انرژی این ماشین توسط هوای فشرده تامین و معمولاً از آنها جهت حفر چالهای با عمق کم استفاده می شود . چون کلاً جهت چالهایی که با این سیستم حفاری می شوند به سمت پایین است لذا به آنها سینکر (Sinker) نیز می گویند .

طبقه بندی چکشهای حفاری بر حسب وزن آنها است که بین 30 تا 90 پوند متغیراند . اگر چه در موارد نادر چکشهای حفاری برای حفر چالهایی تا عمق 20 فوت به کار گرفته شده اند اما بیشتر از آن برای حفر چالهای تا عمق 10 فوت استفاده می شود .

چکش های حفاری یا پیکورها بیشتر در معادن زیر زمینی و کارهای ساختمانی و حفر چال برای انفجارهای ثانویه مورد استفاده قرار می گیرند .

__________________

 

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:,ساعت 20:10 توسط علیرضا رستگار| |

دستگاه های حفاری اکتشافی

دستگاه‌هاي حفاري بسته به اهداف مورد نظر در كار متنوع هستند و به‌طور كلي با توجه به تنوع در روش‌هاي حفر چاه‌هاي حفاري حدود 9 مدل از اين دستگاه‌ها توسط شركت‌هاي سازنده توليد مي‌شوند كه از آنها در حفاري‌هاي چاه آب، نفت، مطالعات ژئوتكنيكي، حفر چاه‌هاي انفجاري و مطالعات اكتشافي معادن استفاده مي‌‌كنند. اكثر اين دستگاه‌ها در حين حفاري سنگ‌هاي مسير را خرد كرده و خرده‌ سنگ‌ها از دهانه چاه خارج مي‌‌شوند (Percussion Drills) و در برخي از مدل‌ها نيز سنگ‌هاي مسير چاه سالم و با خردشدگي كم از چاه خارج مي‌شوند (Core Drills). در چند دهه گذشته حفاري‌هاي اكتشافي با دستگاه‌هاي مغزه‌گيري (Core Drill Rigs) انجام مي‌گرفته و عدم به‌كارگيري دستگاه‌هاي نوع Percussion به دو دليل اختلاط خرده سنگ‌هاي خروجي با سنگ ديواره چاه و عدم امكان بررسي‌هاي سنگ‌شناسي و ديگر مطالعات بر روي خرده سنگ‌هاي خروجي بوده است. در اينجا به آخرين روش‌هاي مورد استفاده در حفاري اكتشافي اشاره مي‌شود

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:,ساعت 19:51 توسط علیرضا رستگار| |

ماشين آلات حفر تونل T.B.M


دستگاهاي T.B.M يا tunnel boring machine يکي ازمهمترين ماشین آلات حفر تونل مي باشند که قادرند تونل را به صورت تمام مقطع حفرکنند.
تکامل و گسترش این دستگاه ها سبب شده است که آهنگ پیشروی تونل ها در حدقابل توجهی افزایش یابد. امروزه در سنگ های نسبتا سخت نیز برای حفر تونل از اینماشین ها استفاده میک کنند.



بعد از سالها تلا ش و ساخت انواعی از این نوع ماشین ها کوشش های بعدی به منظور ساخت ماشین هایتمام مقطعی بود که شرایط سخت زمبن شناختی قادر به حفر تونل باشد که آهنگ پیشرفت وتکامل در این زمینه در مقایسه با پیشرفت های اولیه این ماشین ها محدود تر است. درواقع شروع این تحقیقات کوشش های رابینز در سال 1957 میلادی برای ساخت ماشین هاییبود که بتواند در سنگ های خیلی سخت نیز با راندمان معقول تونل حفر کند.
در آنزمان به تدریج این دستگاه ها سنگینتر و محکم تر شد ند و توان آنها نیز افزایش یافتاما پیشرفت آنها در زمینه حفر سنگ های محکم کند است. به عنوان مثال عملکرد نوعی ازاین دستگاه ها که مجهز به هر دو سیستم برش ناخنی و ديسکی بود برای حفر در سنگهایآهکی سیلیتی که در بین آنها لایه هایی با مقاومت140mpa وجود داشت راضی کننده نبود. سر انجام ناخن ها به طور کلی حذف شد و حفر تونل تنها با استفاده از دیسک های حفارادامه یافت.

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:,ساعت 19:28 توسط علیرضا رستگار| |

معادن منطقه قره داغ

معادن:

منطقه قره داغ یا ارسباران به جهت پتانسیل معدنی چشمگیر خود از دیر و باز مورد توجه معدنکاران بوده است. گرچه نمی توان با دقت کافی درباره تاریخ آغاز فعالیتهای معدنی اظهار نظر نمود، ولی شواهد کافی وجود دارد که این فعالیتها در طول قرنها و شاید دهها قرن بطور ناپیوسته ادامه داشته است. گسترش کارهای معدنی باستانی، به جز موارد معدود اسناد و شواهدی درباره تاریخ فعالیت معدنی در آنها وجود ندارد، به وفور در سطح منطقه پراکنده اند.

احتمال زیاد دارد که بعضی از این مراکز قدیمی وزیست مردم، در حقیقت مراکز اسکان پرسنل معدنکار وخانواده های آنها بوده است.

مثلاً وجود قلعه آغجا قلعه یاآغچا قلعه در نزدیکی معدن قدیمی طلاخوی نرود را می توان ذکر کرد بطوریکه آغچا در قدیم در زبان ترکی آذربایجانی به معنی پول وطلا بوده است.

خاطر نشان میشود که آذربایجان ، سواحل ارس ودشت مغان وقره داغ دارای تمدن چند هزار ساله است ؛ بعضی اسامی جغرافیای محلی ومخصوص اسامی آبادی ها، از وجود فعالیت های معدنی باستانی حکایت می نماید برای مثال میتوان گفت که اسامی آبادیهای زایلیک یا زیگلیک بالا وپائین (زاگ+لیک یا زاغ یا زاج که عبارتست از سولفات آلومینیوم وپتاسیم ودر اصطلاح فرهنگی Alum گفته میشود، در طول قرن از این محل استحصال میشده است.

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:,ساعت 19:26 توسط علیرضا رستگار| |

معدن سرب و روی کوشک

معدن سرب و روی کوشک در فاصله 165 کیلومتری شرق یزد و در 45 کیلومتری شمال شرق شهرستان بافق در عر ض جغرافیایی 31درجه و 40 دقیقه و طول جغرافیایی 55 درجه و45 دقیقه در حاشیه کویر لوت واقع شده است . ارتفاع بلند ترین کوه همجوار معدن از سطح دریا 2302 متر و ارتفاع نواحی ساختمانی و تاسیساتی حدود 2000 متر است . معدن سرب و روی کوشک از دیرباز مورد توجه معدنکاران قدیمی بوده است. آثار کارهابی قدیمی نشان دهنده استخراج کلوخه های پر عیار سرب از رخنمون های شرق معدن که به کوشک قدیمی موسوم است می باشد . طی این مدت استخراج بسیار ساده و با ابزار ساده و بدون استفاده از هر گونه چالزنی و آتشباری بوده است .و بعد از آن دوره مکانیزاسیون شروع شد و استفاده از روش های چالزنی و انفجاری انجام گرفت و میزان کل کنسانتره روی تولید شده در دوره مکانیزاسیون 553000 تن و کنسانتره سرب تولید شده حدود 99000 تن می باشد .استخراج سنگ معدنی روی با عیار 12-10درصد و سرب با عیار 3.5-2.5 درصد از معدن رو باز و زیر زمینی می باشد .

مورفولوژی معدن کوشک شامل دو بخش شمالی و جنوبی است بخش شمالی که شامل سری اصلی معدن است دارای رخساره ای کوهستانی با دره های باریک و بلند است و بخش جنوبی رخساره تپه ماهور است .

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:,ساعت 19:11 توسط علیرضا رستگار| |

معدن قلعه زری

 

معدن و کارخانه مس قلعه زری در 180 کیلومتری جنوب غربی شهرستان بیرجند در استان خراسان جنوبی واقع شده است. ظرفیت کارخانه400 تن در روز کانسنگ مس با عیار متوسط 2-1,5 درصد مس و کانی اصلی کالکوپیریت می باشد. محصول این کارخانه، متناسب با عیار و سختی خوراک، 10000-7000 تن در سال کنسانتره مس با عیار 24-18 درصد می باشد. محصول این واحد به دلیل بالا بودن عیار طلا و نقره از اهمیت خاصی برخورداراست.

کنسانتره تولید شده در این کارخانه، قبلا به کشورهای انگلیس، آلمان، ژاپن و اوکراین صادر می شد ولی در حال حاضر خریدار عمده کنسانتره، کارخانه مس سرچشمه می باشد.

   تجهیزات عمده موجود در این واحد عبارتند از: سنگ شکن های فکی، مخروطی، سرندهای ارتعاشی، آسیای میله ای و گلوله ای، سلول های مختلف فلوتاسیون، تیکنر و فیلتر.خوراک استخراج شده از معدن وارد سیلوی بتنی شده و از طریق آپرون فیدر به داخل سنگ شکن فکی هدایت می شود. محصول سنگ شکن توسط سرند ارتعاشی دو طبقه، دانه بندی می شود. مواد درشت تر از 50 میلیمتر، پس از خردایش توسط سنگ شکن فکی به همراه مواد روی سرند 25 میلیمتر وارد سنگ شکن مخروطی می گردد که محصول آن توسط سرند 25 میلیمتر کنترل می شود. مواد زیر 25 میلیمتر پس از ذخیره سازی در سیلوهای فلزی به آسیای میله ای هدایت می شود. محصول خروجی آسیای میله ای توسط کلاسیفایر مارپیچی طبقه بندی می گردد. ته ریز کلاسیفایر توسط آسیای گلوله ای نرم شده و به همراه سرریز کلاسیفایر وارد هیدروسیکلون شده و سرریز هیدروسیکلون پس از آماده سازی وارد سلول های فلوتاسیون رافر می گردد. پس از انجام چند مرحله فلوتاسیون رافر، شستشو، شستشوی مجدد و رمق گیر، کنسانتره مس بدست آمده وارد تیکنر و سپس وارد فیلتر استوانه ای شده و در نهایت کنسانتره با عیار 24-18 درصد مس به انبار کنسانتره هدایت می شود. ته ریز سلول های رمق گیر نیز با عیار 0,3-0,2 درصد مس به عنوان باطله به سد باطله ارسال می گردد.

 

معدنکاری در شهرستان بیرجند سابقه ای دیرینه دارد و به کارهای بسیار قدیمی معدنی که بر روی مواد معدنی نظیر سرب ، روی و مس توسط معدنکاران قدیمی معروف به شداد انجام شده برمی گردد .

شهرستان بیرجند و شهرستان های تابعه به لحاظ دارابودن ذخایر عظیم و بکر معدنی منطقه ای مناسب جهت سرمایه گذاری در زمینه فرآوری و صنایع تبدیلی مواد معدنی به شماره می رود .

اداره صنایع و معادن بیرجند شهرستانهای بیرجند ، قاین ، سربیشه و نهبندان را تحت پوشش دارد . طی سال 82 تعداد 425 فقره موافقت اصولی اکتشاف در حوزه اداره صادر گردیده همچنین تعداد 71 فقره پروانه اکتشاف جهت مواد معدنی گرانیت ، منیزیت ، مرمریت ، مس ، منگنز ، بنتونیت ، سرب ، هماتیت ، کرومیت ، خاک صنعتی ، سیلیس و سنگ لاشه صادر شده که فعالیت اکتشافی در اکثر محدوده های اکتشاف در دست اجرا می باشد و در حدود 500 نفر به صورت مقطعی در این محدوده ها مشغول به کارند .

تعداد معادن در حال بهره برداری حوزه اداره 85 معدن بوده که بیش از 80% آن فعال و عملیات استخراجی در آن صورت می گیرد . ذخیره معادن مزبور 330 میلیون تن و اشتغال ایجاد شده 1620 نفر است .  

طی سال 82 ، 20 فقره پروانه بهره برداری جهت مواد معدنی گرانیت ، منیزیت ، کرومیت ، فلدسپات ، گل سفید ، دولومیت ، بنتونیت ، آزبست ، سنگ آهک و سنگ لاشه با ذخیره 258 میلیون تن و سرمایه گذاری 4/26 میلیارد ریال و اشتغال 246 نفر صادر شده است .

تعداد معادن فعال گرانیت جنوب خراسان 33 معدن با ذخیره گواهی شده 6/43 میلیون تن و اشتغال 540 نفر بوده که طی سال 82 بیش از 138400 تن انواع گرانیت تولید داشته است که نسبت به تولیدات شال 81 ، بیش از 81% رشد داشته است . لازم به توضیح است که در مجموع 82% از معادن گرانیت استان خراسان و 20% از معادن گرانیت کشور در حوزه اداره شهرستان بیرجند استقرار دارند .

طی سال 82 بیش از 21000 تن کوپ گرانیت به ارزش 5250000 دلار از منطقه به کشورهای اروپایی و خاورمیانه صادر گردیده که نسبت به صادرات سا ل81 به میزان 10200 تن بیش از 100% افزایش داشته است .

معادن گرانیت منطقه به دلیل تنوع رنگ ، زیبایی خاص و انجصاری بودن در دنیا از اهمیت خاصی برخوردارند و بسیاری از کشورهای اروپایی و خاورمیانه خریدار سنگ این معادن هستند معادن گرانیت منطقه طی ده سال اخیر به بهره بردرای رسیده اند و طی این مدت روند پرشتابی در زمینه تولید و صادرات داسته و آینده روشنی را پیش رو دارند .

با توجه به اینکه سیاست های اداره صنایع و معادن بیرجند در راستای ایجاد اشتغال با احداث واحدهای صنایع معدنی می باشد در زمینه ایجاد واحدهای فرآوری سنگ های تزئینی فعالیت های چشمگیری در منطقه صورت گرفته که در حال حاضر از 5 واحد تولید پلاک گرانیتی یک واحد در شهرک صنعتی نهبندان ، یک واحد در ناحیه صنعتی سربیشه ، یک واحد در ناجیه صنعیت خوسف و یک واحد شمال شهرستان و در حاشیه محور بیرجند قاین بهره برداری می شود . عملیات ساختمانی و نصب ماشین آلات در دو واحد دیگر ، یک واحد در شهرک صنعتی بیرجند و یک واحد در ناحیه صنعتی سربیشه رو به اتمام بوده و پیش بینی می گردد طی سال جاری به بهره برداری برسند ضمن اینکه 3 واحد دیگر نیز عملیات اجرایی آن در دست انجام است که پیش بینی می گردد طی سال آینده به بهره برداری برسند لذا در مجموع در آینده نزدیک شاهد فعالیت 10 واحد تولید پلاک گرانیت در منطقه خواهیم بود .

 بدیهی است صادرات گرانیت منطقه و نیز فرآوری آن ، علاوه بر ایجاد اشتغال ، باعث درآمدهای ارزی برای کشور اسلامی و نیز ارزش افزوده مواد معدنی می گردد .

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:,ساعت 18:56 توسط علیرضا رستگار| |

معدن هخامنشی یوزه پلنگی


از دیرباز انسان برای ساختن مسکن و یا بنا های مورد نیاز خود از سنگ های لاشه استفاده نموده است.
مسلما به منظور استفاده از منابع معدنی همواره نزدیک ترین معادن به محل ساخت ابنیه مورد استفاده قرار می گیرد. معدن باستانی "پوزه پلنگی" راهدار، منبع تامین کننده ته ستونهای سنگی کاخ هخامنشی بردک سیاه واقع در شهرستان دشتستان است که در فاصله 20 کیلومتری آن قرار دارد.
سید محی الدین جعفری، کاشف این معدن است.
کاخ هخامنشی بردک سیاه در فاصله 15 کیلومتری شمال غرب برازجان و در میان نخلستان های روستای درودگاه قرار دارد. درودگاه در محل اتصال دو رودخانه بزرگ "شاپور" و "دالکی" واقع است. کاخ هخامنشی "بردک سیاه" توسط آقای دکتر یغمائی، باستان شناس محترم، کشف و مورد کاوش قرار گرفته است.
سنگ های ساختمانی مورد استفاده در ستونهای کاخ هخامنشی براز جان ، بردک سیاه (درودگاه)، از دو نوع متفاوت سنگ به رنگ کرم و تیره رنگ تشکیل یافته است.
در این کاخ سنگ های با رنگ تیره در زیر قرار گرفته و سنگهای با رنگ روشن نیز در روی سنگ تیره رنگ قرار دارند. سنگ شناسی هر دو نوع سنگ های بکار رفته در کاخ مذکور از جنس سنگ های کربناته (آهک و دولومیت) است.
1- سنگ آهک کرم رنگ
این سنگ آهکی به رنگ روشن بوده و ترکیب کربنات کلسیم دارد و برنگ کرم تا نخودی دیده میشود. این سنگ متراکم بوده و تقریباً فاقد تخلخل درشت دانه است.
2- سنگ آهک- دولومیتی سیاه رنگ
این سنگ, کربناته بوده و سیاه رنگ تا خاکستری است. سیاهی رنگ این نوع سنگ به احتمال ناشی از شرایط محیط رسوب گذاری در دریای آنزمان می باشد که به محیط های عمیق تعلق دارد.
از جمله ویژگیهای شاخص این سنگ سیاه رنگ وجود رگه های پرشده کلیستی است که متبلور نیز شده است. این رگه های کلیستی سفید رنگ بوده و گاهی از دانه های درشت متبلور تشکیل شده است.
موقعیت جغرافیایی و ویژگیهای معدن باستانی پوزه پلنگی
روستای راهدار در 8 کیلومتری شمالشرق شهر برازجان و در شرق جاده ارتباطی برازجان- شیراز است.
بر روی خط الرأس مشرف بر دشت راهدار واقع در کوه پوزه پلنگی و در ناحیه شرقی رشته کوه مذکور آثار بسیار زیبا از معدن قدیم سنگ آهک دیده می شود که با توجه به مقایسه ماکروسکوپی میان سنگ های این معدن و نیز آهک های به رنگ کرم تا نخودی رنگ بکار رفته در آثار باستانی بجا مانده در منطقه بردک سیاه درودگاه , به محل استخراج و بهره برداری سنگ های مذکور می توان پی برد .
این سنگ های آهکی که متعلق به سازند آسماری است به طرز زیبائی از سنگ مادری جدا و به صورت قواره ای از معدن به محل استفاده در بنای مورد نظر حمل می شده است. آنچه در این معدن باستانی چشمگیر بنظر می آید، تخته سنگهای بزرگ جدا شده از سنگ مادری است که سرتاسر قله و یالهای فوقانی کوه پوزپلنگی را پوشانده است.
به منظور بررسی ارتباط و شباهت های سنگ شناسی میان سنگ معدن باستانی پوزه پلنگی و نیز ته ستونهای سنگی آهکی به رنگ کرم کاخ هخامنشی بردک سیاه به بررسی و توصیف کانی شناسی میکروسکوپی سنگهای مذکور پرداخته شد.
به منظور مطالعه کانی شناسی نمونه های سنگی، تعدادی نمونه سنگ از قطعه سنگهای معدن باستانی پوزه پلنگی برداشته شد و تعدادی از قطعه سنگهای ته ستون کاخ بردک سیاه نیز از طریق آقای دکتر یغمائی در اختیار این مطالعه قرار گرفت.
نمونه های اخذ شده از طریق دانشگاه شهید بهشتی تهران به اسلاید های میکروسکوپی به ضخامت 30 50 میکرون تبدیل و سپس از طریق میکروسکوپ پلاریزان برخی ویژگیهای نوری کانی ها مورد مطالعه میکروسکوپی قرار گرفت.
در بررسی مقاطع میکروسکوپی سنگ معدن پوزه پلنگی، ویژگی هایی کاملا شبیه به سنگ آهک کرم رنگ کاخ بردک سیاه از خود نشان می داد.
مطالعه میکروسکوپی سنگ معدن راهدار نشان داد که این سنگ نیز همچون نمونه مطالعه شده از ته ستونهای سنگی کاخ بردک سیاه ، از کانی های ریزدانه میکرواسپارایتی کلسیتی تشکیل شده که میکرایتی است.این سنگ از لحاظ تقسیم بندی رسوب شناختی، "بایومیکرایت مادستون" است.
با توجه به مطالعه ماکروسکوپی و نیز میکروسکوپی نمونه های سنگی کاخ هخامنشی و نیز نمونه سنگ معدن باستانی راهدار می توان گفت که جهت تامین ته ستونهای سنگی به رنگ روشن کاخ هخامنشی بردک سیاه، از نزدیک ترین به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما

نوشته شده در پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:,ساعت 18:49 توسط علیرضا رستگار| |

صفحه قبل 1 ... 10 11 12 13 14 ... 60 صفحه بعد

کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
www.sharghi.net & www.kafkon.com & www.naztarin.com