در اين مقاله نتايج محاسبات عددي مبتني بر کاربرد يک نرم افزار اجزاي محدود در شرايط کرنش مستوي ومحيط الاستيک به منظور
دستيابي به مشخصات نشست حاصل از حفر تونل در مناطق خاکي ارائه ميشود. هدف اصلي اين مقاله، ارائه تأثير شکل مقطع تونل،
شيب سطح زمين و اثر بارهاي خارجي بر وضعيت نشست سطح زمين است. از اين مطالعه مشخص گرديد که گر چه تأثير عوامل مذکور
نسبت به حالت مبنا (يعني تونل دايره اي واقع درزميني با سطح افقي و بدون وجود بار خارجي) ممکن است در شرايط متداول ومعول،
به طور متوسط حدود 30 درصد يا کمتر باشد، ولي همين تغييرات براي بعضي از شرايط اجرايي حساس مي تواند سرنوشت ساز و بحث
انگيز گردد. همچنين تأثيرشکل سطح مقطع تا 30 درصد و وجود بار خارجي تا 100 درصد مي تواند موجب افزايش نشست
سطح زمين گردد.
نویسندگان:
محمود رضا حیدری، شرکت مهندسین مشاور پویاب، تهران
محمود وفائیان، دانشگاه صنعتی اصفهان ، دانشکدۀ مهندسی عمران ، اصفهان
نادر شریعتمداری، دانشگاه علم و صنعت ایران ، دانشکدۀ مهندسی عمران، تهران
طراحی، نگهداری و استحصال پایه های سنگی (متشکل از ماده معدنی)، از فعالیت های معمول در معادن زیرزمینی عمیق می باشد.
درمعادن زیرزمینی بزرگ و عمیق، تشکیل و طراحی چنین پایه های سنگی ضروری و لازم است چرا که با پیشروی عملیات استخراج
ماده معدنی و افزایش حجم فضای استخراج شده، پایداری فضای مذکور به مخاطره می افتد. در معادن عمیق و تحت شرایط
تنش های بر جای بالا، تمرکز تنش در این پایه های سنگی بوجود آمده و بعضاً منجر به شکست ناگهانی وانفجار گونه Rockburst پایه
سنگی خواهد شد. هدف از این تحقیق تحلیل عددی مکانیزم شکست و ناپایداری پایه های سنگی می باشد. تأثیر هندسه پایه سنگی
و خواص مقاومتی مواد تشکیل دهنده پایه سنگی بر مکانیزم تغییر شکل وشکست پایه ارزیابی شده است.
نویسنده:
علی مرتضوی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانشکده مهندسی معدن، متالورژی و نفت، تهران
فضاهای بزرگ زیرزمینی (مغارها) دارای کاربری های مختلفی هستند که بطورکلی می توان آنرا در پنج رده مختلف شامل نیروگاههای
برق آبی، ذخیره سیالات، دفن فضولات هسته ای، سیستم های فاضلاب و کاربریهای متفرقه طبقه بندی کرد. اولین گام در طراحی یک
فضای زیرزمینی انجام مطالعات اکتشافی است. سپس بر اساس اطلاعات جمع آوری شده در این مرحله، خصوصیات پروژه از جمله
شکل مقطع، نوع و تعداد وسایل نگهداری و سیستم رفتار نگاری مغار تعیین می گردد. رایج ترین شکل مقطع برای مغارها، مقطعی با
سقف قوسی و دیوارهای جانبی قائم است. اما درسنگ های بسیار ضعیف و یا وجود تنشهای بر جای بالا، غالباً مقطع بیضی شکل
(نعل اسبی) مورد استفاده قرار می گیرد. وسایل نگهداری مغارها عمدتاً شامل بتن پاشیده، انواع پیچ سنگ ها و مهارها ودربرخی موارد
پوشش بتنی سقف است که با استفاده از تجربیات قبلی، قواعد تجربی، مطالعات تحلیلی، مدلسازی و مشاهده رفتار سازه طراحی میشود.
امروزه براساس برخی مطالعات آماری انجام شده، حدود بار وارده بروسایل نگهداری و طول مهار یا پیچ سنگ های لازم برای مغار را
می توان بر حسب ابعاد مغار تعیین نمود. در طراحی پوشش بتنی سقف نیز باید به خاطر داشت که این پوشش در اعماق کم عمدتاً برای
تحمل نیروی قائم و در اعماق زیاد برای تحمل نیروی افقی طراحی می شود. در شرایطی که لازمست چند فضای بزرگ زیرزمینی
درکنار یکدیگر ایجاد شود، ابعاد دیواره حائل بین آنها را می توان با استفاده از مدل های تحلیلی تعیین کرد. اما در شرایط معمول
ی این فاصله برابر ارتفاع مغار بزرگتر پیشنهاد می شود.
نویسنده:
سید علی اسد، دانشگاه علم وصنعت ایران ، دانشکده عمران ، دانشجوی کارشناسی ارشد
محمد صادق وجدی، وزارت راه وترابری ، اداره کل نگهداری راه وابنیه ، کارشناس ابنیه
تونلها برای مقاصد مختلف از جمله ارتباطات زیرزمینی (کوتاه نمودن مسیر راه و راه آهن) حمل و نقل مواد اهداف صنعتی و معدنی حفر میگردند. در مرحله بهره برداری، نیاز به مدیریت صحیح جهت حفظ شرایط مطلوب و اهداف پیش بینی شده و ارتقاء کیفی علی الخصوص در تونلهای راه می باشد. شاخص های مورد توجه درمدیریت نگهداری تونلها راه شامل وجود سیستمهای روشنایی، تهویه، زهکشی، ابنیه، سیستمهای هشداردهنده، پوشش داخلی و وضعیت مناسب ورودی و خروجی تونل می باشند. طی یک کار میدانی شاخص های فوق درتعدادی از تونلهای ایران جهت شناخت و آگاهی از وضعیت تونل های راه مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی ضمن تنظیم و تکمیل فرمهای بازدید تونل و نظرسنجی از رانندگان، نسبت به سنجش گازهای سمی موجود در تونل و شدت روشنایی نواحی مختلف تونل اقدام گردید. پس از بررسی و دقت در گزارشات و نتایج، متأسفانه هیچ یک از شاخصهای نگهداری که تامین کننده راحتی راننده بوده، با استاندارد جهانی مطابقت نداشته و در یک نظر سنجی که از رانندگان بعمل آمده عمدتاً از عدم تهویه و نبود روشنایی کافی گله مند بودند. برای رفع مشکل فوق و ارتقاء کیفی شاخصهای ایمنی نیاز به یک عزم جدی در وزارت راه و ترابری با ایجاد مدیریت نگهداری تونل متشکل از تخصصهای متنوع، با اختیارات و امکانات کافی و حمایت های مالی و بهره گیری از امکانات و منابع بخش خصوصی و صنعت بیمه میباشد.
جداره گذاری وسیمان کاری چاه های نفت وگاز
چاه نفت و گاز در واقع شبيه يك مخزن تحت فشار به همراه خط لوله اي مي باشد كه هيدروكربن ها را از مخزن به سطح مي كشاند. كاركرد مخزن تحت فشار بستگي به عملكرد لوله فولادي كه درون چاه قرار مي گيرد، دارد. اين لوله به نام لوله جداره گذاري مشهور است و تا پايان عمر چاه يكپارچگي چاه را تضمين مي كند. عمر متوسط يک چاه چهل سال يا بيشتر مي تواند باشد. به همين دليل، طراحي صحيح لوله جداره گذاري و در نظر گرفتن تمام نيروها و فاكتورهاي محيطي مربوطه اهميت حياتي دارد. جداره گذاري در زمان حفر چاه، تكميل و بهره برداري آن كاركردهاي مختلفي دارد. در يك چاه عميق، ممكن است دهها نوع جداره
ادامه مطلب
سیمانه کردن چاهها
سیمانه کردن چاهها بالاخص چاههای عمیق مثل چاههای اکتشافی نفت ،گاز،آب تقریبا بدون استثنا به دلایل متعددی صورت می گیرد. لوله محافظ (casing) اولیه به منظور اجتناب از روان شدن گل حفاری به خارج از چاه نیاز به سیمانه شدن دارد. و همچنین به منظور جلوگیری از ورود آبهای خالص طبقات مشرف به سطح زمین به داخل چاه فضای بین دیواره لوله سطحی محافظ و چاه به سیمانه شدن نیاز دارد . دیواره خارجی لوله محافظ میانی چاه برای کاهش تاثیر فشار غیر نرمال طبقات و زونهای ضعیف مثل شیل و رس سیمانه می شود و بالاخره لوله نهایی محافظ چاه برای جلوگیری از ورود سیالات طبقات به داخل چاه و جلوگیری از باطلاق شدن ته چاه سیمانه می شوند. ضمنا سیمانه کردن لوله های محافظ (پوشش جداری )چاه کلا موجب دوام بیشتر لوله ها و مانع سایش آنها در اثر سیالات موجود در طبقات می شود که معمولا در طبقات زیرین زمین بالاخص سنگ های رسوبی موجودند.
ترکیب اصلی سیمانهایی
ادامه مطلب
برآورد پارامتر استاتیک تغییر شکل توده سنگ (D) توسط روش لرزه شناسی Petit Seismic و بررسی نتایج با آزم
در اجرای پروژه های عمرانی بزرگ همچون سدها که نیروهای عظیمی به تکیه گاهها و پی محل احداث وارد می گردد، یا در حفر تونل که میزان بالایی از توده سنگ برداشته شده و توزیع نیرو از وضعیت اولیه خارج خواهد شد، با اطلاع از پارامترهای فیزیکی توده سنگ ، می توان به برخی از نیازها پاسخ داد. با روش های لرزه شناسی ژئوفیزیک می توان به مدول ها الاستیک و دینامیکی توده سنگ دست یافت.این مدول ها در شناخت ماهیت توده سنگ از اهمیت بالایی برخوردارند. یکی از این مدو لها،
مدول یانگ بوده که مقاومت در برابر تغییر شکل محوری تحت تنش های محوری را در گستره الاستیک سنگ نشان می دهد. در تنشهایی که در طولانی مدت به توده سنگ وارد می گردد، سنگ رفتاری غیرالاستیک از خود نشان می دهد که اطلاع از این رفتار اهمیت خاصی پیدا می کند. پارامتر استاتیک تغییر شکل توده سنگ (D) پارامتری است که هر دو رفتار الاستیک و غیرالاستیک را می تواند پوشش دهد. به منظور دستیابی به پارامتر استاتیک تغییر شکل، آزمایش های مکانیک سنگ مختلفی وجود دارد که می بایست با صرف زمان و هزینه بالایی انجام گیرند.یکی از روش هایی که می تواند تا حدی این میزان هزینه و زمان را کاهش دهد روش ژئوفیزیک لرزه ای است که به روش پتیت سایزمیک (Petit Seismic) معروف می باشد.این روش بر این اساس می باشد که فرکانس موج برشی که گیرنده ها دریافت کرده اندازه گیری و با کمک یک رابطه خطی که از ارتباط فرکانس های اندازه گیری شده و مدو لها استاتیک تغییر شکل، بدست آمده از آزمایش بارگذاری صفح های می توان مدول استاتیک تغییر شکل را در نقاط مختلف توده سنگ برآورد نمود.
نویسنده:
علی رضا فرازمند، کارشناس ژئوفیزیک و زمی نلرزه ، شرکت سهامی خدمات مهندسی برق (مشانیر)
شهرام یزدان پناه، کارشناس مکانیک سنگ ، شرکت سهامی خدمات مهندسی برق (مشانیر)
دانلود مقاله
بقیه در ادامه مطلب....
ادامه مطلب
1
بررسی راههای موثر کمینه کردن طول پرتاب سنگ معدن فسفاتاسفوردی
عباس آقاجاني بزازي
2
بهینه سازی عملیات حفاری و انفجار معادن روباز بااستفاده از نرم افزار delpat
علي صالحي
حميد عابد زاده
احمد نصيري نصب
3
تاثیر سیستم های درزه ها بر نتایج چالزنی و آتشباری معدن مسسونگون آذربایجان
سيد هادي حسيني
حميد آقا بابايي
بقیه مقالات در ادامه مطلب....
ادامه مطلب
نگهداری در معادن-نگهدارنده های قدرتی
نگهدارنده های قدرتی:
Powered supports
پیدایش نگهدارنده های قدرتی
نگهدارنده های قدرتی به دنبال توسعه و پیشرفت سیستم های نگهداری فولادی (پایه های اصطکاکی و هیدرولیکی) در کارگاه های جبهه کار طولانی به وجود آمد. اثرات ناشی از خطاهای نیروی انسانی در اعمال نیروی اصطکاکی و فرسودگی سطوح اصطکاکی ضرورت طراحی پایه های منطبق با اصول هیدرولیکی را به دنبال داشت. با به کار گیری پایه های هیدرولیکی همگرایی در کارگاه کاهش یافت ٬ اما مشکل فرو رفتن پایه ها در کف همچنان وجود داشت و حرکت پایه ها همزمان با پیشروی جبهه کار با ماشین زغال کن هماهنگ نبود. با پیشرفت ماشین های زغال کنی سرعت آن ها به حدی رسیده بود که در یک شیفت سه تا چهار برش را استخراج می کردند و جابجایی نگهدارنده ها با این پیشروی سریع هماهنگ نبود. جهت حل مشکلات یاد شده سیستم جدید هیدرولیکی دیگری توسعه یافت. در این سیستم ٬ پایه ها و کلاهک ها به صورت یک واحد درآمد و برای جلو رفتن همزمان با ماشین زغال کنی در جبهه کار به ناو زنجیری متصل شد. این چنین سیستم هایی را به دلیل پیشروی آنها از طریق کشیدن خود به سمت ناو زنجیری ٬ نگهدارنده های قدم زن نامیده اند.
ادامه مطلب
1- تاثير شرايط زمين شناختي بر طراحي و احداث تونل ها
هدف مطالعه و بررسي ساختگاه، نشان دادن طبيعت زميني است كه قرار است تونلسازي در آن انجام شود. اين مطالعه و بررسيها مبنايي براي طراحي تونل و انتخاب روشها حفر و نگهداري به دست مي دهند كه اين دو راه حلهاي لازم براي مشكلات خاصي كه ممكن است در رابطه با مسائل و جايابيهاي زمين شناختي پيش بيايند را پيش بيني مي كنند. به هر حال، شكل ها و جنبه هاي خاص زمين شناسي متعددي وجود دارند كه در عمليات تونلسازي با آن مواجه مي شوند. اين جنبه هاي زمين شناسي مي تواند باعث بروز مشكلاتي بويژه از جهت تاخير انداختن در پيشرفت عمليات و يا افزايش خطرات عمليات شوند. آگاهي از تاثير شرايط زمين شناسي بر عمليات تونلسازي، نتيجه و گسترش طبيعي مطالعه و بررسي محل مي باشد.
تغيير در شرايط زمين شناسي كه از كاهش مقاومت و كيفيت سنگهاي فراگيري كه بايد حفر شوند، ناشي مي شود، اغلب علاوه بر تاثير بر جنبه هاي ايمني و عملياتي، موجب افزايش هزينه هاي تونلسازي مي گردد. در نتيجه ارزيابي دقيق و عميق شرايط زمين شناختي نقش مهمي در طراحي و برنامه ريزي، احداث و كارهاي احتمالي و عمليات تونل بازي مي كنند.
ادامه مطلب
1- مقدمه
برای مقابله با نیروهای وارده به دیوارة چاه و جلوگیری از ریزش آن سیتم نگهداری به کار گرفته می شود . در این فصل ، ابتدا سیستم های پیشروی – نگهداری و سپس روشهای نگهداری و انواع آن بیان شده است.
2- سیستم های پیشروی – نگهداری
با توجه به زمان و مکان نصب نگهداری نسبت به زمان و مکان پیشروی سیستم هایی نام گذاری شده اند که عبارتند از : سیستم سری ، سیستم موازی و سیستم همزمان که در قسمت های زیر به شرح این موارد پرداخته شده است.
2-1- سیستم سری
در این روش ابتدا به اندازه 30 تا 50 متر ، پیشروی سطح انجام می گیرد. سپس (بعد از پیشروی) از روی سکوی معلق در چاه ، نگهداری نهایی ( از بالا به سمت پایین و یا بر عکس ) انجام می شود . این روش سرعت پایینی دارد و استهلاک سرمایه زیاد می باشد. از این روش برای چاههای کم قطر و در عمق های کم تا متوسط ، استفاده می شود .
ادامه مطلب
علل ريزش درمعدن
جنس چينه هاوسنگها؛ يكي ازعوامل مهمي كه درچگونگي وسرعت نشست وريزش كمربالاي كارگاه
ادامه مطلب
آشنایی
پس از آنکه تونل یا فضای زیرزمینی حفر شد اگر نتواند پابرجا بماند باید با حایلهایی مستحکم شود. حایلهایی که برای نگهداری فضای زیرزمینی بکار میروند به دو دسته موقت و دائمی تقسیم میشوند. سنگهای سالم ، از جمله سنگهای آذرین متبلور و برخی از سنگهای رسوبی سخت ، در طی اجرا و در زمان بهره برداری تونل حالت خودنگهدار دارند. درصورتی که بسیاری دیگر از سنگها و تقریبا همه خاکها باید در طول حفاری با حایلهایی نگهداری شوند و پس از آن نیز محتاج پوششهای محافظ دائمی اند.
ادامه مطلب
پودرهاي منبسط شونده
پودرهاي منبسط شونده همانند هر ماده مصنوعي ديگر داراي مزايا و معايبي مي باشند. بنابراين با كنترل و بهسازي روش توليد مي توان از معايب اين پودرها كاست و بر مزاياي آن افزود.بعضی از آنها عبارتند از:
فركت ، دكسپن ، كتراك ، استامايت
که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم ...
ادامه مطلب
نگهدارنده های قدرتی:
Powered supports
پیدایش نگهدارنده های قدرتی
نگهدارنده های قدرتی به دنبال توسعه و پیشرفت سیستم های نگهداری فولادی (پایه های اصطکاکی و هیدرولیکی) در کارگاه های جبهه کار طولانی به وجود آمد. اثرات ناشی از خطاهای نیروی انسانی در اعمال نیروی اصطکاکی و فرسودگی سطوح اصطکاکی ضرورت طراحی پایه های منطبق با اصول هیدرولیکی را به دنبال داشت. با به کار گیری پایه های هیدرولیکی همگرایی در کارگاه کاهش یافت ٬ اما مشکل فرو رفتن پایه ها در کف همچنان وجود داشت و حرکت پایه ها همزمان با پیشروی جبهه کار با ماشین زغال کن هماهنگ نبود. با پیشرفت ماشین های زغال کنی سرعت آن ها به حدی رسیده بود که در یک شیفت سه تا چهار برش را استخراج می کردند و جابجایی نگهدارنده ها با این پیشروی سریع هماهنگ نبود. جهت حل مشکلات یاد شده سیستم جدید هیدرولیکی دیگری توسعه یافت. در این سیستم ٬ پایه ها و کلاهک ها به صورت یک واحد درآمد و برای جلو رفتن همزمان با ماشین زغال کنی در جبهه کار به ناو زنجیری متصل شد. این چنین سیستم هایی را به دلیل پیشروی آنها از طریق کشیدن خود به سمت ناو زنجیری ٬ نگهدارنده های قدم زن نامیده اند.
ادامه مطلب
فضاهاي زير زميني در برابر ارتعاشات ناشي از زلزله ميتواند به سه شکل تغيير شکلهاي محوري، انحنايي و حلقهاي (Hoop) باشد. تغيير شکل محوري با کرنشهاي فشاري و کششي همراه ميباشد و همراه با عبور موج در طول محور تونل يا فضاي زير زميني جابجايي انجام ميگيرد. تغيير شکلهاي انحنايي باحث ايجاد انحناهاي مثبت و منفي در امتداد تونل ميگردند. در انحناي مثبت جدار فضاي زير زميني در قسمت فوقاني دچار فشردگي و در قسمت تحتاني دچار کشيدگي ميشود. تغيير شکلهاي حلقهاي نيز در اثر رخورد امواج به صورت عمودي يا تقريبا عمودي نسبت به محور تونل يا فضاي زير زميني ايجاد ميگردد. اين حالت تنها زماني که طول موج لرزهاي کمتر از شعاع فضاي زير زميني باشد ايجاد ميشود.
1- تغيير شکلهاي محوري و انحنايي
تنشهاي ديناميکي حاصل از امواج لرزهاي به تنشهاي استاتيکي موجود در جدار تونل يا فضاي زير زميني و سنگهاي مجاور آن افزوده ميگردند. در اثر افزايش تنشهاي فشاري حاصل از بارگذاري ديناميکي امکان ايجاد خرد شدگي و حالت پوسته شدن (Buckling) در محيط فضاي زير زميني وجود دارد.
ادامه مطلب
توضيح ضروري: همانطور که در قسمت منابع آمده است در تنظيم اين مقاله از مجله بلور که در دانشکده متالوژي و معدن دانشگاه تهران منتشر مي شود کمک ويژه گرفته شده است و نيز حاشيه هايي از دايره المعارف ويکي پديا بر آن افزوده شده است.
◄ مقدمه:
روش تونلسازي اتريشي (NATM)، در فاصله سالهاي 1957 تا 1965 در اتريش ابداع گرديد. نام اين روش در سال 1962 در سالزبورگ و جهت تميز از روش قديمي تونملسازي اتريشي اعطا گرديد. نخستين ارائه دهندگان اين روش Ladislaus von Rabcewicz, Leopold Müller و Franz Pacher بودند. ايده نخستين اين روش عبارت است از استفاده از فشارهاي زمين شناسي در برگيرنده توده سنگ جهت مقاوم سازي ونگهداري تونل.
بايد گفت که امروزه مطالعات گسترده اي از سوي متخصصين علم مكانيك سنگ در ارائه طرحي مطمئن براي نگهداري فضاهاي زيرزميني صورت مي گيرد كه بتواند سيستم نگهداري را به گونه اي طراحي كند كه علاوه بر ايمن بودن، از نظر اقتصادي نيز معقول باشد. نتايج اين مطالعات بر ضرورت بكارگيري روشهاي مشاهده اي همچون NATM در تونلسازي تاكيد دارد.
ادامه مطلب
مکانيک سنگ مبحثي از علوم مهندسي است که در آن چگونگي رفتار سنگ در برابر عوامل بيروني و دروني و تغييرات آنها مورد بحث قرار ميگيرد و چون رفتار سنگ بستگي کامل به ويژگيهاي آن دارد، از اينرو بررسي آن گروه از خواص سنگها که در اين مورد اهميت دارد نيز بخشي از مبحث مکانيک سنگ را تشکيل ميدهد. از آنجايي که حفاريها و بناهايي مثل تونلها، سدها، کانالهاي تامين آب و زهکشي، نيروگاههاي زميني، حفرههاي ذخيره آب، نفت، گاز و غيره و نيز دفن زبالههاي هستهاي، معادن زيرزميني، معادن روباز، برشهاي عميق براي آب ريز و... در سنگ و يا بر سنگ صورت ميگيرد، لذا لزوم شناخت سنگها و مکانيک سنگ براي انسان امري انکار ناپذير است. مکانيک خاک شاخهاي از علوم مهندسي است که به مطالعه مشخصات فيزيکي و رفتار توده خاکي تحت بارهاي وارده ميپردازد. مهندسي پي ، کاربرد اصول مکانيک خاک در مسائل عملي است. تعيين خواص خاک از قبيل مبدا پيدايش، دانه بندي، قابليت زهکشي آب، نشست، مقاومت برشي، ظرفيت باربري و غيره از جمله کارهاي مکانيک خاک مي باشد. احداث سدهاي خاکي، خاکريزها، زيرسازي جاده ها، زيرسازي بناهاي و تاسيسات بزرگ و... از فعاليتهاي مهم عمراني مي باشند که از علم مکانيک خاک به طور گسترده در آنها استفاده مي شود. |
◄ مکانيک سنگ آزمون سه محوري (Triaxial) | گسلها ، درزه ها | زمين لغزشها | پايداري شيب | تخلخل و نفوذپذيري | هوازدگي | ديناميک سنگ ◄ مکانيک خاک آزمايش برش مستقيم | آزمايش نفوذ SPT | ريزشهاي قاشقي | گسيختگي توده خاک | چسبندگي | تحکيم | زهکشي
|
ادامه مطلب